News

Auto van de toekomst: een Volkswagen I.D. in 2025?


Op het jongste autosalon van Parijs onthulde Volkswagen zijn toekomststrategie op het gebied van elektrische wagens. Een eerste concreet resultaat van die strategie wordt de e-Golf, die volgend jaar op de markt komt en een rijbereik van 300 kilometer zal hebben. In de iets verdere toekomst krijgen we misschien wel een wagen naar het beeld van de I.D., het mooie prototype voor een compacte berline dat in Parijs werd geshowd.

In deze auto krijgt elke bestuurder een persoonlijk profiel waarin de individuele stand van de zetels en de airconditioning wordt opgeslagen, evenals de favoriete radiozenders en tracks, parameters van het audiosysteem en de externe geluidswaarschuwing, de configuratie van het navigatiesysteem, het type van sfeerverlichting en de coördinaten van alle vrienden en professionele contactpersonen. Dit profiel is op een beveiligde wijze toegankelijk vanaf de cloud, waardoor de I.D. de persoon aan het stuur herkent aan de hand van zijn smartphone, de Digital Key.

Ook pakjes ontvangen op verplaatsing zou binnenkort wel eens heel gewoon kunnen zijn. De koffer van de auto zal als brievenbus fungeren voor deze nieuwe leveringsdienst. Studies hebben namelijk uitgewezen dat miljoenen pakjes in Europa geleverd en opgehaald zouden kunnen worden via de koffer van wagens die geparkeerd staan tussen Helsinki en Lissabon wanneer de eigenaar niet thuis is. De leverancier lokaliseert de wagen via gps en krijgt een tijdelijk toegangsrecht tot de koffer dankzij een app. Die app verstuurt ook een e-mail naar de eigenaar om te melden dat zijn pakje werd afgeleverd en dat de koffer opnieuw is gesloten.

De I.D. is een vijfdeursberline van 4.100 mm lang, ongeveer 155 mm korter dan de Golf. Hij is 1.800 mm breed en 1.530 mm hoog. Maar hoewel hij korter is dan een Golf, is de 2.750 mm lange wielbasis 130 mm langer dan die van een Golf. Dat impliceert dat de koetswerkoverhangen erg kort zijn.

De inzittenden nemen plaats in een interieur dat volledig opnieuw werd uitgedacht, ingedeeld en afgewerkt. Volkswagen doopte die pure en luchtige ruimte Open Space. De gebeitelde en gestructureerde oppervlakken inspireren zich op de natuur met een bionisch design in plaats van koude technologie. De organische en afgeronde vormen van de interieuroppervlakken benadrukken de indruk van ruimte.

Informatie en bedieningselementen die in het verleden waren voorbehouden aan de bestuurder en de voorpassagier zijn voortaan toegankelijk voor de achterpassagiers dankzij volledig nieuw ontworpen deurpanelen, met de toepasselijke naam Doorpanels. De witte en deels transparante interactieoppervlakken kregen een ergonomische plaats in de bekleding van de vier deuren en lijken te zweven. De airconditioning, het infotainmentsysteem, de navigatie, het licht, de elektrische ruiten en de centrale deurvergrendeling worden stuk voor stuk bediend via deze Doorpanels.

De I.D. is de eerste compacte Volkswagen op basis van het nieuwe moduleerbare platform voor elektrische auto's, MEB genaamd. Deze technische keuze biedt tal van voordelen, met name op het gebied van inrichting (onderdelen van de aandrijving, randuitrusting en interieurruimte). De emissievrije motor van de I.D. bestaat uit een elektromotor die net als de vermogenselektronica en de transmissie werd geïntegreerd in de achteras, een hoogspanningsbatterij die op plaatsbesparende wijze werd ondergebracht in de vloer en randuitrusting vooraan in de wagen.

De elektromotor levert een vermogen van 125 kW (170 pk). Daarmee sprint de I.D. in minder dan acht seconden van nul naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 160 km/u. Toekomstige serieversies zullen ook over krachtigere of minder krachtige elektromotoren kunnen beschikken. Ook laat het concept batterijen van verschillende groottes toe. Net als bij klassieke verbrandingsmotoren kan de aandrijving dus volledig worden afgestemd op het verwachte gebruik van de wagen. Het rijbereik van de I.D. zal 400 tot 600 kilometer bedragen.