News

Als de States op elektriciteit mikken


Het is nog maar de vraag of de laatste acties van de regering Obama zullen standhouden na de verkiezing van Donald Trump maar dat weerhoudt haar er niet van om haar werk voort te zetten. Voor ons als liefhebbers van nieuwe technologieën en auto's is de aankondiging om laadpalen voor elektrische auto's te installeren langs 48 belangrijke verkeersassen om meer dan 40.000 kilometer aan wegen te dekken een sterk signaal ten gunste van elektrische wagens.

Dat wordt trouwens bevestigd door het Witte Huis want met dit initiatief wil men de basis leggen voor een alternatief snelwegnetwerk, dat het mogelijk maakt om de oost- en westkust met elkaar te verbinden zonder daarbij vervuilende gassen uit te stoten. Een hele uitdaging voor een land waar de aardoliesector nog steeds een uiterst machtige lobby heeft. 

Dit project is bedoeld om laadpalen te plaatsen bij grote wegen die door 35 staten lopen, alsook in het district Columbia waar de federale hoofdstad Washington ligt. Volgens het persbericht zouden automobilisten hun elektrische wagen om de 80 kilometer kunnen opladen, al wordt er nergens een termijn vermeld.

Om dit project tot een goed einde te brengen heeft de regering Obama een reeks private en publieke partners aangesteld die de uitbouw van dit laadnetwerk moeten versnellen. Voorbeelden daarvan zijn de autoconstructeurs BMW en General Motors, het industriële conglomeraat General Electric en de energietak van de holding van Warren Buffett (Berkshire Hathaway Energy).

De markt van de elektrische wagens is zich volop aan het ontwikkelen onder impuls van prestigeconstructeur Tesla, die batterijaangedreven wagens met een ongekend rijbereik aanbiedt.

De regering Obama, die de Amerikaanse 'aardolieverslaving' wilde afbouwen en de klimaatverandering wilde tegengaan, heeft het aantal elektrische laadpalen in het land naar eigen zeggen verveertigvoudigd, van 500 stuks in 2008 tot 16.000 nu.

Volgens de aardoliesector tellen de Verenigde Staten ongeveer 150.000 tankstations.
Parallel met deze inspanningen nemen bepaalde staten eveneens initiatief, denk maar aan Californië, waar ecologie van oudsher een belangrijke plaats inneemt. De overheid zal maar liefst 150 emissievrije wagens aankopen en tegen 2020 laadpalen installeren in ten minste 5 procent van de parkings in haar bezit.

De stad Atlanta voorziet van haar kant om tegen eind 2017 driehonderd bijkomende laadpalen te installeren aan de luchthaven Hartsfield-Jackson.

Los Angeles tot slot heeft besloten zijn elektrische wagenpark tegen eind 2017 te verdrievoudigen tot 555 exemplaren (waaronder 200 voor de politie). Tegen die datum zal de stad ook vijfhonderd bijkomende laadpalen installeren.