News

Materialen voor de auto van morgen


Van grote leveranciers tot kleine onderzoeksteams geleid door studenten: talloze groepen uit de autosector ontwikkelen verbazingwekkende materialen en systemen om een revolutie teweeg te brengen in de ontwikkeling van auto's. We zetten zeven veelbelovende technologieën op een rijtje die zonder twijfel een impact zullen hebben op de manier waarop toekomstige generaties van auto's tot stand zullen komen en zullen werken.

Dunne zonnepanelen

Fotovoltaïsche sensoren zijn vandaag de dag zo dun en flexibel dat ze kunnen worden gebruikt als dakpanelen voor onze voertuigen. Gemiddeld kunnen ze een vermogen van 300 watt genereren om het infotainmentsysteem van stroom te voorzien of een deel van de elektronische randsystemen van de auto aan te drijven. Deze zonnepanelen zien er bovendien goed uit, getuige daarvan de Karma Revero, die onlangs uit zijn as verrees.

Intelligente voorruit

Organische led-dioden of OLEDs en transparante TFT-schermen, ook T-TFT-genoemd, kunnen uw voorruit omvormen tot een panoramisch scherm en een epicentrum voor een eindeloze stroom aan informatie en entertainment. Autoconstructeurs zouden op die manier een verhoogde realiteit kunnen bieden dankzij toepassingen zoals het navigatiesysteem, multimediastreaming en zelfs realtime informatie op een circuit, met de weergave van de ideale rijlijn zoals in een videospel. Deze mogelijkheden waren eerder al te zien in een concept-car van Jaguar Land Rover.

Autonome interieurs

Toekomstige auto-interieurs zullen ook worden gebruikt voor ontspanning en entertainment dankzij de geavanceerde autonome rijtechnologie. Volvo presenteerde onlangs nog zijn Concept 26, die vooruitblikte op de interieurmogelijkheden voor autonoom rijdende wagens. Wanneer de automatische piloot wordt ingeschakeld, krijgt het interieur een heel andere aanblik. Het stuur wordt ingetrokken in het dashboard, de zetel wordt naar achteren geschoven om meer beenruimte vrij te maken, een tafeltje wordt uitgeklapt vanuit een opbergruimte in de deurbekleding aan bestuurderszijde en tegelijk wordt een 25"-scherm ontplooid uit de onderkant van het dashboard aan passagierszijde.

Communicatie tussen voertuigen

Autonome voertuigen gebruiken een gps-systeem om zich te lokaliseren op de aardbol, lichtimpulsen van een LIDAR om naburige voorwerpen te detecteren en stereocamera's om de weg te ontcijferen. Deze technologieën zijn weliswaar uitermate nauwkeurig maar niet onfeilbaar. Daarom zullen we onze auto's binnenkort draadloos met elkaar moeten verbinden. Audi is pionier op dit vlak met zijn communicerende auto 'Car to X' en voert op dit ogenblik een pilootstudie uit in het Duitse Ingolstadt. Daartoe worden sensoren in het wegdek en verkeerslichten geplaatst zodat auto's zich bewust worden van de rijomstandigheden rond hen. Dat zal ongetwijfeld een invloed hebben op de ontwikkeling van auto's, maar hoe? De tijd zal het uitwijzen.

Structurele composietbatterijen

Een studiegroep van de Technologische Universiteit in het Zweedse Chalmers stelt voor om dak- en deurpanelen te vervaardigen op basis van lithiumbatterijen. Elektroden in glasvezel zouden de structurele stijfheid verhogen en tegelijk een goede elektrische geleiding verzekeren door een ladingdragend composiet te vormen dat energie kan opslaan. Zo moeten autoconstructeurs niet langer op zoek naar ruimte voor grote batterijen, zou het totaalgewicht van de auto dalen en zou de interieurruimte toenemen.

Fysiologische sensoren

Volgens de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration, is slaperigheid aan het stuur verantwoordelijk voor ongeveer 70.000 ongevallen per jaar. De ingenieurs van Jaguar Land Rover werken daarom aan geïntegreerde welzijnssensoren, die de hersenactiviteit van de inzittenden meten. Met behulp van sensoren in het stuurwiel past de wagen de sfeerverlichting, het audiovolume en de temperatuur aan wanneer u in slaap dreigt te vallen. De autonome technologieën nemen het stuur van u over. Ook kunnen de zetels worden uitgerust met ademhalings- en hartslagsensoren om niet alleen vermoeidheid te detecteren maar ook kritieke gezondheidsparameters te controleren.

Herkenning van ultrahaptische bewegingen

Gebarenherkenning wordt reeds gebruikt in de BMW 7 Reeks en zal wijzigingen in de lay-out van het dashboard blijven beïnvloeden. Met een dergelijke selectie aan interactiemogelijkheden op basis van handgebaren zou binnenkort ook een camera kunnen worden toegevoegd die uw oogbewegingen volgt om het resultaat van de gebaren aan te passen aan de richting die u uitkijkt. De Mission E concept-car van Porsche gebruikt deze technologie en de ingenieurs van Jaguar Land Rover hopen deze nog verder te drijven met Ultrahaptics, een technologie die uw vingers volgt en ultrasone impulsen naar uw vingers stuurt zodat u trillingen gewaar wordt.