News

Airbus Pop.Up: de mobiliteit anders bekeken


Op het Autosalon van Genève stelde de vliegtuigbouwer Airbus een ongezien mobiliteitsconcept voor: Pop.Up. Kern van het systeem is een soort van capsule die volgens de behoefte van de gebruiker op een rijdend chassis geplaatst wordt of onder een drone opgehangen wordt. Klinkt misschien onrealistisch. Maar als we eraan toevoegen dat de beroemde Italiaanse designstudio ItalDesign voor de vormgeving tekent, lijkt dit project al heel wat minder uit de lucht gegrepen. Goed, maar hoe werkt het? 


Basis van dit ongeziene concept is een capsule van 2,6 m lang waarin twee personen plaats kunnen nemen. Op de grond beweegt de capsule zich voort op een chassis in koolstofvezel dat door een elektrische motor aangedreven wordt. Bij druk verkeer koppelt de capsule zich los en wordt ze aan een vliegmodule van 5 meter opgehangen die door acht rotors voortgestuwd wordt. De passagiers hoeven alleen maar in te voeren waar ze naar toe willen en een AI-systeem stelt hun verscheidene vervoercombinaties voor. De combinaties hangen af van de gebruiker, de uurroosters, de verkeersdrukte, de kosten, eventuele vragen om samen te rijden, enz. Nadien hoeven de passagiers niets meer te doen. Ze blijven het hele traject in dezelfde capsule, terwijl automatisch van module (rijden of vliegen) gewisseld wordt. De rij- en vliegmodules parkeren zich na gebruik automatisch in een laadstation. Als het project gerealiseerd wordt, wil Airbus zijn capsules compatibel maken met andere openbare vervoersmiddelen, zoals de Hyperloop-trein die Elon Musk bedacht heeft.

ItalDesign kleedt het geheel aan

Om zijn project in de realiteit te verankeren, stelde Airbus het voor op het Salon van Genève. En het project lijkt meer te zijn dan zomaar een hersenspinsel. Het ontwerp van dit bijzonder futuristische vervoersmiddel is namelijk toevertrouwd aan de beroemde designstudio ItalDesign (die op het einde van de jaren 1960 door Giorgetto Giugiaro opgericht werd, de ontwerper van legendarische modellen van Alfa Romeo, Maserati of nog van de eerste Golf - de studio is vandaag overigens grotendeels in handen van de groep Volkswagen). Volgens Jörg Astalosch, CEO van ItalDesign, zullen zulke oplossingen de toekomst bepalen: “In de loop van de volgende jaren zal het wegvervoer naar een volgend niveau overstappen; vervoer zal niet alleen gedeeld, verbonden en autonoom zijn, maar zal een derde dimensie krijgen en multimodaal worden.”

Tests op het einde van het jaar

Voor dit concept bouwt Airbus voort op het project Vahana dat begin 2016 van start ging met de bedoeling om tegen 2020 autonome taxi’s met één zitplaats in gebruik te nemen. Een andere inspiratiebron was het project CityAirbus, een taxi voor meerdere passagiers - met plaats voor een bestuurder in afwachting dat de wetgeving volledig autonome vluchten toestaat. Hoewel in Genève alleen een maquette te zien was, worden de eerste echte tests op het einde van 2017 verwacht.