News

Toyota Fine-Comfort Ride: een bijzonder concept


Op vrijdag 27 oktober opende het 45e autosalon van Tokio zijn deuren voor het grote publiek. Een onmisbare afspraak voor alle lokale constructeurs, die er altijd een indrukwekkend aantal concept-cars voorstelen. Het gaat doorgaans om prototypes die nooit uitmonden in een seriemodel maar vaak wel originele technische oplossingen aanbrengen. Net als zijn sectorgenoten stelt Toyota verscheidene concepten voor naar het voorbeeld van Fine-Comfort Ride.

Terwijl brandstofcellen nagenoeg niet aan bod komen bij de andere constructeurs, blijft Toyota er wel aan werken. Het Japanse merk heeft deze technologie dan ook gekozen voor zijn Fine-Comfort Ride-concept. Dat is echter niet het enige bijzondere aspect aan dit prototype, dat ruimte boven elegantie verkiest. De 4,83 meter lange wagen beschikt over een enorme wielbasis van 3,45 meter (zelfs de langste Mercedes S-Klasse moet het stellen met 3,37 meter). De dakhoogte van 1,65 meter en het erg vlakke dak beloven een royaal plaatsaanbod voor de zes passagiers, al lijkt de achterbank ons minder ruim dan de onafhankelijke en draaibare zetels op de eerste twee rijen.

Elektromotoren in de wielen

Om de ruimte te optimaliseren rekent deze Toyota Fine-Comfort Ride ook op elektromotoren in de wielen: deze oplossing werd eerder al getest door Ford en Michelin maar wist nooit echt te overtuigen als gevolg van het te hoge niet-opgehangen gewicht. Het lijkt dan ook weinig waarschijnlijk dat deze concept-car ooit realiteit wordt buiten de salons en daadwerkelijk op de weg te zien zal zijn, en dat in tegenstelling tot de andere, meer realistische studies van het merk.