News

Mazda Kai Concept: bijzondere motor en stijl


We zetten onze verkenningsronde langs de concept-cars in Tokio voort bij de Mazda Kai. Deze studie blikt vooruit op de stijl van de toekomstige Mazda3 en onderscheidt zich door een nog meer geslaagde variant van de KODO-stijl. Op deze stijlstudie merken we agressievere lijnen dankzij fijnere koplampen, een prominente, gewelfde motorkap, een korter zijdelings glasoppervlak en schuiner geplaatste achterstijlen. Maar het is vooral de lijn van de achterzijde die de indruk wekt dat de auto klaar staat om vooruit te springen. Afwachten of dit aspect ook op de toekomstige seriemodellen terugkomt. Maar wat er ook van zij, Mazda lijkt alvast niet van plan om zijn titel van meest begeerlijke Japanse merk overboord te gooien.

Een revolutionaire motor

Op technisch vlak is het goed om weten dat de Mazda Kai Concept wordt aangedreven door een benzinemotor met compressieontsteking die de naam SkyActiv-X kreeg en in 2019 op de markt zal komen. Naargelang het toerental en de belasting wordt het compressieproces ondersteund door klassieke bougies. Dankzij het geoptimaliseerde lucht-brandstofmengsel ontwikkelt de 2,0 liter grote SkyActiv-X-motor 10 tot 30 procent meer koppel dan de huidige SkyActiv-G-benzinemotor met dezelfde inhoud terwijl hij volgens Mazda ook 20 procent zuiniger is.

Met de ontwikkeling van deze technologie onderstreept de Japanse constructeur zijn overtuiging dat de verbrandingsmotor – en de benzinemotor in het bijzonder – nog een mooie toekomst tegemoet gaat.