News

Tesla Roadster: duizelingwekkende cijfers


Het mag gezegd: Elon Musk, de beroemde CEO van Tesla, zit niet verlegen om straffe uitspraken. Zo onthulde hij onlangs het prototype van zijn toekomstige Roadster, die in 2020 op de markt komt. Het lijnenspel mag dan al wat banaal lijken voor een Tesla, zijn specificaties zijn dat allerminst. Oordeel zelf maar: een batterij van 200 kWh voor een rijbereik van 1.000 kilometer (aan Californische snelwegsnelheden), drie motoren en vooral: een koppel van 10.000 Nm!

Dat gaat wellicht over de totale koppelwaarde van de vier wielen, dat je dus moet ontdubbelen. Met die cijfers in het achterhoofd lijkt de aangekondigde sprint van 0 naar 100 km/u in 1,9 seconden heel plausibel. De topsnelheid van 400 km/u slaat ons dan weer wel met verstomming.

En dan zwijgen we nog over het rijbereik dat de goeroe van de elektrische auto aankondigt ... De batterijcapaciteit van 200 kWh is het dubbele van wat de huidige Model S (100D) levert en zijn batterijpakket weegt al zo’n 600 kilogram. Dat zou voor deze roadster neerkomen op een gewicht van 1,2 ton aan batterijen alleen ... Iedereen weet dat batterijcapaciteit en -volume alsmaar sneller evolueren maar toch zien we niet in hoe Elon Musk op twee jaar tijd zo'n vooruitgang kan realiseren.

Het is algemeen geweten dat het Amerikaanse merk enkel op de beurs in goede papieren zit. De Model 3 kampt met talloze productievertragingen, er werd onlangs heel wat personeel op straat gezet en de verliezen van Tesla zijn kolossaal. We kunnen ons dan ook niet van de indruk ontdoen dat deze aankondigingen vooral dienen om de aandeelhouders gerust te stellen. Of toveren de Amerikanen de komende maanden toch weer enkele mooie verrassingen uit hun hoed? De toekomst zal het uitwijzen …