News

Spelling is belangrijk, zelfs in de autosector


Wanneer we stagemeesters en professionals uit de autosector vragen welke aspecten zij belangrijk vinden in de opleiding van jongeren, halen velen onder hen onverwachte elementen aan: spelling en uitstraling ...

Magazijnier, mecanicien, verkoper, ... Elke werknemer die in contact komt met klanten moet zonder fouten kunnen schrijven, zich in correct Nederlands kunnen uitdrukken en een outfit dragen die op het niveau van zijn functie staat. "Wanneer hij een wagen heeft onderhouden, moet een mecanicien ook een nota in het onderhoudsboekje kunnen schrijven zonder daarbij schrijffouten te maken," legt een garagist uit de streek van Hoei uit.

Hetzelfde horen we bij een grote concessiehouder uit Sint-Truiden. "Als de kortingen opgesteld door onze verkopers om het even hoe geschreven zijn, zonder structuur of duidelijkheid, gaat de helft van de verkopen niet door. Gesproken afspraken worden vergeten, wat op papier staat niet. En het is thuis, aan de hand van de offertes, dat de klant beslist om bij ons te kopen of bij onze concurrenten."

Voor deze onafhankelijke garagist uit Ans is de uitstraling van het personeel een troef die hem helpt om klanten aan zich te binden. "Of hij nu de telefoon opneemt om een afspraak te maken of onze klanten ontvangt aan de receptie, elk van onze werknemers moet beleefd en vriendelijk zijn. Hij moet ook kalm kunnen blijven. Klanten hebben vandaag de dag veel aandacht voor die algemene beleefdheid. Mensen zonder die kwaliteiten werf ik niet aan."