News

Nieuwe technologieën: waterstof (opnieuw) in de kijker


Arnt-Goran Hartvig en Marius Bornstein zijn ogenschijnlijk elkaars volmaakte tegenpolen: de ene is het archetype van de Viking, de andere een rasechte wetenschapper. Waarschijnlijk vullen zij elkaar net daarom zo goed aan. In juni jongstleden braken zij al een record door in een ix35 op waterstof 700 km af te leggen met één volle tank. Zij hadden voorheen ook al samen van Oslo naar Monaco gereden. Op dit 2.260 km lange traject konden zij alleen bijtanken in stations die over een waterstofpomp beschikten. Voor hun nieuwe uitdaging pendelden Hartvig en Bornstein tussen de tankstations van HafenCity in Hamburg en Sachsendamm in Berlijn, een afstand van ruim 300 km. Voltanken met waterstof duurt slechts enkele minuten, waardoor er weinig tijd werd verloren en een opmerkelijke gemiddelde snelheid kon worden bereikt van net geen 100 km/u (99,29 km/u om precies te zijn). De route leidde hen zowel door stadskernen als langsheen autosnelwegen, zoals is te zien op de beelden van de GoPro-camera's die de volledige missie opnamen (de GoPro-montage is te bekijken op het volgende adres: https://www.youtube.com/watch?v=AYUbIdHr7aE).

Tijdens de 2.383 km lange tocht toonde de ix35 FCEV zich een comfortabele grote reiswagen. De 136 pk sterke elektromotor (vermogen vergelijkbaar met dat van een moderne tweeliter turbodiesel) staat dan ook borg voor vlotte prestaties (topsnelheid 160 km/u). Toch biedt hij een autonomie van bijna 600 km zonder schadelijke stoffen uit te stoten. Uit de uitlaat komt alleen zuiver water! In het verleden werd waterstof al gebruikt als brandstof voor een klassieke verbrandingsmotor. De toekomst van waterstof in de autosector zit echter ongetwijfeld in de brandstofcel (fuel cell), die in de auto zelf elektriciteit kan produceren door oxidatie van waterstof. Dit proces volgt in zekere zin het omgekeerde principe van de elektrolyse van water, waarbij water door middel van elektrische stroom wordt ontbonden in waterstof en zuurstof. De brandstofcel ‘recombineert’ de waterstof en de zuurstof. Hierbij wordt niet alleen water gevormd (dat via de uitlaatpijp ontsnapt), maar ook elektriciteit voor de voeding van een elektromotor, vergelijkbaar met die van een gewone elektrische wagen met batterijen. De hoge prijs blijft de belangrijkste hinderpaal voor een grootschalige verspreiding van de brandstofcel.