News

Portret van een autoverkoopster


“Dag mevrouw. Is de verkoper aanwezig?” Dat is een veelgestelde vraag aan Heidi Vanbaelen, autoverkoopster van Porsche Centre Antwerpen. Zij kan er wel om lachen en reageert telkens met een kwinkslag dat zij haar best zal doen om de klant zo goed mogelijk te helpen. Toch geeft deze anekdote aan dat de posities van vrouwen nog niet helemaal in de fundamenten van de autosector verankerd zitten.

Heidi Vanbaelen is een witte raaf in de branche, die zowat haar hele professionele carrière in de autosector doorbracht. Zij had gedurende 10 jaar een commerciële functie bij Lexus Hasselt en versterkt sinds enkele maanden het verkoopteam van Porsche in Antwerpen. Zij is dan ook de aangewezen persoon om aan te geven welke kwaliteiten een autoverkoopster moet hebben om succesvol in haar job te zijn.

“Hier bij Porsche Centre Antwerpen zag de manager het meteen zitten om een vrouw in zijn team op te nemen. Een verscheidenheid aan profielen onder je verkopers is namelijk een troef”, merkt Heidi op. “Een commerciële ingesteldheid is natuurlijk een eerste vereiste en daarnaast moet je ook een sterke interesse in auto’s hebben. Dat is bij mij zeker het geval: ik ben gewoon gek van auto’s en rijd ook enorm graag. Uiteraard verwacht men een degelijke productkennis om de klanten het beste advies te geven. Maar dat geldt evenzeer voor een verkoper als voor een verkoopster. Op dit vlak wordt uiteraard geen onderscheid gemaakt: je moet gewoon het gamma tot in de details kennen.”

Ook in de autoverkoop is er een zekere vorm van specialisatie te vinden. Zo heeft Heidi door haar ervaring bij Lexus en nu Porsche vooral feeling met het premium segment: ”Elk marktsegment vergt een eigen aanpak van het cliënteel. Na verloop van tijd bouw je zo een portefeuille op en weet je welke klanten je best aanspreekt als een nieuw model op de markt komt. Bij Porsche is exclusiviteit natuurlijk belangrijker dan een bodemprijs dan bij de budgetmerken.”

Auto’s verkopen is geen 9-to-5 job en vergt een zekere flexibiliteit. “Als je succesvol wil zijn, moet je de klant toch sterk terwille zijn”, stelt Heidi. “Onze showroom is ook zaterdag geopend. Vaak vraagt een klant rond de middag of tegen de avond een proefrit te maken en dan schuift mijn lunchpauze of het eind van de werkdag gewoon op. Dat hoort er nu eenmaal bij.”

Een troef voor Heidi zijn de steeds wisselende contacten. “Elke dag brengt iets nieuws, dit is zeker geen saaie job. Je ontmoet elke dag nieuwe klanten, die ook hun specifieke wensen en verlangens hebben, waaraan je probeert tegemoet te komen. Het is telkens een heel proces, van het verstrekken van informatie, over het ondertekenen van het contract, tot de levering van de wagen. Vooral dat laatste vind ik telkens een mooi moment omdat de klanten meestal erg blij zijn als je hen de sleutels van hun gloednieuwe wagen overhandigt.”