News

'Carbon Core Body' van nieuwe BMW 7-Reeks sleept EuroCarBody 2015-prijs in de wacht


Autodeskundigen uit de hele wereld laten er geen twijfel over bestaan: het 'Carbon Core'-materiaal waaruit de koetswerkstructuur van de zesde BMW 7-reeks is gemaakt, vormt een belangrijke innovatie. Het koetswerk van de nieuwe prestigeberline uit Beieren behaalde in het kader van de wedstrijd ter gelegenheid van de 17e Global Car Body Benchmarking Conference een score van 41,87 op 50. Daarmee ging de 7-Reeks de Audi Q7 en de Cadillac CT6 vooraf.
De Carbon Core die voor de koetswerkstructuur wordt gebruikt, vormt het centrale element in de BMW EfficientLightweight-technologie. De BMW 7-Reeks is de allereerste seriewagen die gebruik maakt van een composietmateriaal dat CRFP met aluminium en ultrasterk staal combineert om de stijfheid en weerstand van de passagierskooi te maximaliseren en tegelijk het totale gewicht van de wagen terug te dringen. CFRP wordt hier gebruikt in een hybrideconstructie waarbij de structuurelementen een beroep doen op hoogwaardige staalsoorten.
Bij de ontwikkeling van het koetswerk voor de nieuwe BMW 7-Reeks hebben de designers en ingenieurs de ervaring en knowhow benut die ze opdeden bij de ontwikkeling van de elektrische BMW i-modellen, waarvan de passagierskooi volledig uit CFRP is gemaakt. Zo plaatst de BMW-groep zich aan de top wat de vooruitgang op het gebied van industriële CFRP-toepassingen betreft. De voordelen van dit materiaal zijn legio: het dringt het gewicht van de auto bij gelijke afmetingen terug en beperkt zo het brandstofverbruik. Bovendien kunnen de ingenieurs daardoor de afmetingen en het gewicht van verscheidene organen terugdringen. Een positieve spiraal met andere woorden ...
De nieuwe BMW 7-Reeks stelt zich echter niet tevreden met een lichtere en technisch vooruitstrevende koetswerkstructuur. Hij beschikt ook over een motorkap en deuren in aluminium. Dat alles maakt dat het nieuwe model gemiddeld 130 kilogram minder op de weegschaal zet dan zijn voorganger, en dat bij vergelijkbare motor en transmissie en ondanks het feit dat de comfort- en veiligheidsuitrusting van de nieuwe 7-Reeks gevoelig werd uitgebreid.
De 'EuroCarBody Conference 2015' vond van 20 tot 22 oktober jongstleden plaats in het Duitse Bad Nauheim en verenigde meer dan 550 deskundigen op het gebied van koetswerkconstructies, afkomstig uit 24 verschillende landen.