News

Portret van een VAB-wegenwachter


VAB verwacht van zijn wegenwachters een technische opleiding en enige ervaring in een garage met algemene diagnoses. “Die ervaring is zeer belangrijk, want op de baan sta je er alleen voor en moet je de panne van de klant zo snel mogelijk oplossen”, verduidelijkt Stef, die zelf op een jarenlange ervaring in een garage kan terugkijken, waar hij als werkplaatsverantwoordelijke een breed kader kon ontwikkelen voor de meest uiteenlopende technische problemen, voor hij wegenwachter werd.
“Als wegenwachter moet je eerst het probleem analyseren en vervolgens de nodige inventiviteit aan de dag leggen om ter plaatse een oplossing te vinden. Daarvoor hebben we uiteraard de nodige hulpmiddelen. In de eerste plaats goede diagnose-apparatuur om het probleem te duiden. Daarnaast kunnen we ook onze technische diensten raadplegen voor bijkomende informatie. En zoals ik zei speelt ervaring een belangrijke rol. Er zijn namelijk veel systematische fouten die bij sommige wagens steeds terugkomen. Als je wordt opgeroepen voor wagen X, weet je vaak al op voorhand wat er waarschijnlijk aan zal schorten. Zo raakt een panne soms vlugger dan verwacht opgelost en kan de klant snel zijn weg verder zetten. Pechverhelping is namelijk onze kerntaak, slechts bij ernstige en ter plekke onoplosbare problemen slepen we de auto naar een garage.”

De meest voorkomende pannes die Stef en zijn collega’s bij VAB moeten oplossen hebben te maken met de batterij en de banden. “De klassiekers zeg maar”, verduidelijkt de wegenwachter. “Batterijen zorgen zowel in de winter als in de zomer voor problemen bij wat extremere temperaturen waarvoor ze gevoelig zijn. Bij een lekke band moeten we vaak assistentie verstrekken om het reservewiel onder wagen uit te krijgen en te monteren. En als dat niet aanwezig is, willen de klanten veelal hulp bij het gebruik van de herstelkit die toch wat handigheid vereist.”

Toch houdt de job veel meer in dan enkel batterijen opladen en platte banden vervangen. De snel evoluerende technologie zorgt ervoor dat de wegenwachters zich voortdurend moeten bijscholen. “De laatste 10 jaar onderging de autotechnologie een zeer ingrijpende evolutie die een ernstige bijscholing vraagt”, zegt Stef. “Gelukkig wordt bij VAB veel aandacht aan opleiding besteed, zodat we steeds bij de les blijven en een goed zicht hebben op de aard en de oorzaak van de pannes aan de recentste auto’s. Bijblijven op technisch vlak vergt dus veel studiewerk tegenwoordig, maar daar zie ik helemaal niet tegenop.”