News

Interview : Alain Verhelle : Trainer carrosserie – Technisch adviseur


Wat kan jongeren aantrekken tot dit beroep?

"Het beroep van koetswerkhersteller is veel meer gediversifieerd dan vroeger. Het wordt een hele uitdaging dankzij alle nieuwe technologieën die je moet beheersen. Ik denk dan in de eerste plaats aan alle boordelektronica met betrekking tot veiligheid, comfort en energiebesparing."

Energiebesparingen die ook een impact hebben op de materiaalkeuze ...

"Absoluut. Aluminium kennen we natuurlijk al lang maar vandaag de dag moeten we ook overweg kunnen met koolstof. Dat was vroeger voorbehouden aan competitiewagens maar wordt tegenwoordig ook op seriemodellen gebruikt, denk maar aan de BMW i3 en i8 maar ook aan de 7-Reeks, die het als versteviging gebruikt. Koolstof is tegelijk heel sterk en heel licht en beantwoordt perfect aan de veiligheidseisen. Het vergt echter wel een nieuwe benadering bij herstellingen ..."

Ook de klimaatverandering heeft invloed op ons beroep.

"Hagelbuien komen vaker voor dan vroeger en dat geeft een nieuw elan aan de koetswerkherstellingen zonder lakwerk. Er bestaan tegenwoordig gespecialiseerde ateliers die enkel hagelschade herstellen en bijzonder goed hun brood verdienen als ze de nodige expertise hebben. Plots zie je dat koetswerkherstellers de mensen in hun team meer gaan opleiden, zodat ze geen beroep moeten doen op externe specialisten, die hun services duur laten betalen als het slechts om een occasionele auto gaat. Maar eenvoudig is het niet want hagelschadeherstellers moeten elke dag met hun vak bezig zijn om ervaring op te doen en dat is niet altijd compatibel met het werk dat ze doen."

Zijn er de voorbije jaren nog andere functies bijgekomen?

"Smart Repair (SMall Area Repair Techniques) heeft ook een hoge vlucht genomen omdat het beantwoordt aan de tijdsgeest. Het is geschikt voor heel plaatselijke en snelle herstellingen die ook minder duur uitvallen. En dat past perfect bij onze tijd. Maar dankzij de nieuwe technologieën wordt Smart Repair alsmaar beter en komen er voortdurend nieuwe facetten bij."

Maar uw basisberoep blijft nog steeds dat van koetswerkhersteller, toch?

"Er zijn eigenlijk vier beroepen: demonteur/monteur, lakvoorbereider, lakker en plaatwerker! Dat zijn vier heel specifieke beroepen maar uiteraard hebben bazen altijd een voorkeur voor werknemers die de verschillende vaardigheden combineren. Het is echter moeilijk om in alles uit te blinken dus om echt succesvol te zijn kun je je beter specialiseren in een aspect."

Wat kan u op uw leeftijd nog motiveren?

"Ik schep er genoegen in om mijn liefde voor het vak door te geven aan jongeren. Ik hou ook van de uitwisseling tussen professionals en studenten. Als ik zie dat jongeren die ik opleid later een job met verantwoordelijkheid hebben, geeft dat uiteraard heel wat voldoening. Het is een moeilijk beroep om te leren maar wie doorzet, heeft wel werkzekerheid."