News

Studenten van de KUL bouwen elektrische raceauto


Een dertigtal studenten van de KU Leuven en van de hogeschool Thomas More (Mechelen) hebben in juni jongstleden Umicore Isaac, hun nieuwe elektrische racewagen voorgesteld. De naam van dit prototype verwijst enerzijds naar de hoofdsponsor, Umicore, en anderzijds naar Isaac Newton, de held van de studenten Ingenieurswetenschappen.

Deze zomer namen zij als enig Belgisch team samen met 600 andere universitaire ploegen deel aan de races voor studenten in Silverstone (Groot-Brittannië), Hockenheim (Duitsland) en Barcelona (Spanje).

Het ontwerpen van het voertuig nam negen maanden in beslag, vertellen de studenten. Het doel was: “een innovatieve auto bouwen die weinig weegt en veel vermogen heeft". De wagen weegt 205 kilogram, is uitgerust met twee elektrische motoren en kan 160 pk genereren. "Dit pluimgewicht is voornamelijk te danken aan het gebruik van lichte koolstofvezels", legt student Glenn Cootmans uit. De ontwerpers hebben ook nieuwe functies toegevoegd aan de wagen en legden de nadruk op de technologieën.

Tegenwoordig is een elektrische wagen ontwerpen en bouwen niet meer zo moeilijk, zeker niet voor studenten Ingenieurswetenschappen. Maar zorgen dat deze elektrische raceauto wedstrijden kan winnen, dat is een ander paar mouwen. De Umicore Isaac weegt slechts 200 kilogram en heeft een vermogen van 160 pk. Hierdoor gaat hij van 0 tot 100 km/u in nauwelijks 2″7!

De cijfers zijn indrukwekkend, maar elke medaille heeft ook een keerzijde. Momenteel heeft de Umicore Isaac een autonomie van nauwelijks… 22 kilometer. Om langere afstanden af te leggen, heeft hij krachtigere batterijen nodig en dat is nu net het zwaarste onderdeel van het hele ontwerp. En naarmate het gewicht toeneemt, vermindert het rendement zienderogen.

Formula Electric Belgium concentreerde zich op het rendement en de betrouwbaarheid van de wagen bij het ontwerp van de Umicore Isaac. Zo hebben de studenten onder andere een actieve schokdemper in de ophanging ontwikkeld. Verder hebben ze zich ook ingespannen om het prototype zo aerodynamisch mogelijk te maken met het oog op een betere wegligging in de bochten.

Gelukkig heeft de internationale jury zich voor de wedstrijd gebaseerd op verschillende criteria zoals de lijn, het comfort, de ophanging en de stevigheid. En de studenten hebben de race ook niet samen afgelegd. Dat zou immers te gevaarlijk zijn. De teams mogen ook geen beroep doen op een ervaren piloot. De technologie moet centraal staan in de wedstrijd, niet de piloten! De studenten moeten dus zelf achter het stuur van hun creatie kruipen voor een tijdrit.

Uiteindelijk haalde de Universiteit van Stuttgart de overwinning binnen. Het Belgische team eindigde 57ste op 107 en slaagde er niet in op alle domeinen te scoren. Maar deelnemen is toch belangrijker dan winnen?