News

Nieuwe technologieën: Het eROT-systeem van Audi


Naar analogie met de talloze systemen om remenergie te recupereren en om te zetten in elektriciteit heeft Audi het lumineuze idee gehad om stroom op te wekken via de putten en hobbels in ons wegennet. Het gaat nog om een experimenteel systeem maar we vertrouwen erop dat het merk met de vier ringen snel een productieversie zal introduceren.

Zoals bekend, vertraagt de schokdemping de veeruitslag van de wielen als gevolg van oneffenheden in het wegdek. Concreet glijdt een zuiger langs de binnenkant van een cilinder gevuld met olie. Via gekalibreerde openingen in de zuiger kan de olie circuleren tussen het onderste en bovenste deel van de cilinder, waardoor de veeruitslag wordt afgeremd. Op dat ogenblik zet de schokdemper de kinetische energie die vrijkomt door de verticale bewegingen van het voertuig om in warmte.

Met zijn eROT-systeem (afkorting voor de Duitse term elektromechanische Rotationsdämpfer) wil Audi die energie recupereren voor ze verloren gaat als warmte. Om energie te recupereren in het onderstel werden de klassieke hydraulische schokdempers vervangen door een elektromechanische roterende schokdemper.

Basisprincipe

Het basisprincipe van het eROT-systeem omvat een krachtige hefboom die de krachten uitgeoefend op de naafdrager van het wiel absorbeert bij een sportieve rijstijl op een ongelijk wegdek. Via een reeks tandwielen brengt hij deze krachten over naar een elektromotor die ze omzet in stroom. Op de Duitse wegen bedraagt het gemiddelde recuperatiepotentieel 150 watt (van 3 watt op recent geasfalteerde snelwegen tot 613 watt op secundaire wegen in slechte staat). In reële omstandigheden stemt dat overeen met een daling van de CO2-uitstoot met ongeveer 3 g/km.

Het eROT-systeem reageert snel en kampt slechts met een minieme inertie. Enerzijds dient het om energie te recupereren en anderzijds fungeert het als actief regelbare schokdemper. Op die manier elimineert het systeem de wederzijdse afhankelijkheid van de ontspannings- en compressiefase die de efficiëntie van moderne hydraulische schokdempers beperkt. Dankzij eROT is Audi in staat de compressiefase nauwkeurig te regelen om een comfortabele en zachte schokdemping te verzekeren zonder een compromis te moeten vinden met de gewenste afstelling in de ontspanningsfase. De horizontale positie van een systeem vormt een ander voordeel aangezien het schrappen van rechte schokdempers ruimte vrijmaakt.

Zoals reeds gezegd, bevindt dit project zich nog in de experimentele fase maar Audi zet zijn beleid wat betreft de elektrisering van zijn auto's continu verder. Het systeem zal een opgemerkte entree maken in het modellengamma: over tien jaar zal Audi al zijn nieuwe modellen (op uitzondering van de e-tron-versies) uitrusten met deze technologie.